Napi egy alma, hogy kívül belül szép legyél. Egyszerű és olcsó tippek, hogy ne úgy járj, mint a tücsök, aki nem raktározott el télire.

A gyümölcsöket fogyasztani egészségesek, ezt a hülye is tudja, de ugyanakkor a hiúságunk táplálására is alkalmasak, hiszen szépülünk tőlük. A kiegyensúlyozott táplálkozással nem csak az immunrendszeredet készítheted fel a téli hónapokra: bőrödnek, hajadnak és körmeidnek sem árt a vitaminbomba. Ha minden gyümölcs egyenlően egészséges, akkor bizonyos gyümölcsök egyenlőbbek.

 

apricot szpA sárgabarack
A barackban rengeteg, a káros szabadgyököktől megszabadító értékes hatóanyag van. Továbbáa hazai gyümölcsök közül ez tartalmazza a legtöbb béta-karotint, amitől narancssárga színét is kapja. A karotin védi a bőrt az UV-sugárzástól, ami télen is elég nagymértékű lehet, ugyanakkor közömbösíti a dohányzás negatív hatásait. Sok B- és C-vitamint tartalmaz, amelyek a téli búskomorság leküzdésében segíthetnek.

 

 

lemonA citrom

Hagyományosan meghűléskor vagy fogyókúra során szoktál alkalmazni. Ha eddig csak a kóládban láttál friss citromot, sürgősen korrigáld a lemaradásod. A benne található E- és C-vitaminok méregtelenítik az szervezetet és üde bőrt biztosítanak. De a kötőszöveteket is erősíti, úgyhogy a méregdrága ránctalanító krém helyett reggelente igyál megy egy pohár ásványvizet egy fél citrom levével.

 

De nem csak belsőleg alkalmazható: a citromolajas masszázs hatásos a narancsbőr ellen. A pigment foltok illetve szeplők elhalványítására is alkalmas, ha néha egy kis citromlével törlöd át a bőröd. Ha ez nem lenne elég, a citrom vasat is tartalmaz, amelyre fizikai és szellemi megterheléskor van szükséged. Kálciumtartalma miatt erősíti a körmöket, amiknek a fehérítésére a leve alkalmas.

 

 

 

 

A szőlő

Nem túlzás kijelenteni, hogy a szőlő valamiféle csoda-gyümölcs: nem csak a rák, szív- és érrendszeri betegségek ellen véd, még hatásos afrodiziákumként is használják. Magas a víztartalma így hidratálja a szervezetet, a benne lévő cukrok pedig gyors energiaforrást jelentenek fáradtság esetén. Vese- és vér-tisztító hatása is van, így hatásos ellenszere a télen gyakran előforduló szem alatti táskáknak, karikáknak.

Házi pakoláshoz nagy szeműt szerezz be, ugyanis ezeket egyenként meg kell hámozni. Majd a szemeket nyomkodd szét egy villával és vidd fel a megtisztított arcbőrödre, 10 perc után langyos vízzel mosd le. A szőlő magjából nyert olaj hatásos bőrfeszesítő anyag. Manapság már nagyobb bevásárlóközpontokban be is szerezheted. Ha evvel egészíted ki a hagyományos testápolódat, nem kell félned az idő előtti ráncok kialakulásától.

A dió és a mogyoró

Akár mennyire meglepő, ahhoz, hogy a vitaminok felszívódjanak a szervezetben, szükség van bizonyos mennyiségű zsiradékra is. Ebben az esetben viszont a szalonna-zsír nem segít: a telítetlen, tehát nem állati eredetű zsírsavak a megfelelőek. Ezekből is a többszörösen telítetleneket ajánlják a nutricionisták.

nuts

Ilyen zsírok vannak például a dióban és a mogyoróban. Ezen kívül ezek a magvak E-vitamint, illetve egyéb ásványi anyagokat is tartalmaznak. Többféleképpen is beépítheted a magvakat az étrendedbe: vehetsz magos teljes kiőrlésű kenyeret, fogyaszthatod salátákba, vagy egyszerűen uzsonnaként. Nagyon magas az energiatartalmuk és hatásosan elűzik az éhséget is. Csupán egyre figyelj oda, ne olajban pergelt vagy sózott változatot szerezz be, hiszen az már nem egészséges.

 

 

 

Az alma

Az alma az egyik legértékesebb és legegészségesebb gyümölcsünk. Ezt már elődeink is tudták, mint a következő régi mondás is tanúsítja: „Mielőtt ágyba bújsz, egy alma, s az orvos koldulni megy ma.” Arra is régen rájöttek már, hogy az alma leghasznosabb vitaminjainak és egyéb anyagainak zöme a gyümölcs héjában, illetve a közvetlenül alatta elhelyezkedő húsrétegben található. Tehát igaz a másik mondás, hogy: „Héjában van a vitamin”.

Az alma legnagyobb mennyiségben előforduló vitaminja a C-vitamin. Egy közepes alma – fajtától és frissességtől függően – 5–10 mg C-vitamint tartalmaz, amelynek kb. fele-kétharmada a héjban és annak közvetlen közelében halmozódik föl. A gyümölcs ezenkívül fontos forrása az A-vitaminnak, a B-vitaminoknak (főként a folsavnak) és a kalciumnak.
Tehát ajánlott napi egy alma fogyasztása, de semmiképp ne a héját dobd ki, hanem az almahámozót.

apple

A fenti húsos gyümölcsöket felhasználhatod otthoni pakolásként is, egy pohár joghurttal vagy zabpehellyel összeturmixolva. A sárgabarackot akkor használd, ha száraz a bőröd. A citrom a zsíros, pattanásos bőrt gyógyítja hatásosan, míg a szőlőaz érett bőrt fiatalítja meg. Mivel a legtöbb gyümölcs valamennyire savas, pirulást okozhat a pakolás. Ezért jobb, ha este teszed fel, mert így reggelre lejön a pír a bőrödről. Ha viszont nagyon gyorsan és erősen kipirult az arcod, rögtön mosd le a pakolást és kend be a bőröd nyugtató arckrémmel.

 

 

Frissítő nyári gyümölcsök

Az élelmiszerekkel kapcsolatos kutatások eredményei alapján napjainkban szinte már mindenki számára ismert, hogy a gyümölcsök táplálkozás-élettani tulajdonságai rendkívül előnyös szerepet játszanak a szervezet működésében, az egészség megtartásában és bizonyos betegségek kezelésében is. Cikkünkben a gyümölcsfogyasztás említett előnyei mellett áttekintjük a nyári idénygyümölcsök táplálkozás-élettani szerepét, a szervezet életfolyamataira gyakorolt jótékony hatásukat, valamint az ezekért felelős legfontosabb vegyületeket.
A gyümölcsfogyasztás előnyei

A melegebb hónapokban nagyon sokféle, hazánkban is termő gyümölcs közül választhatunk, amelyek nélkülözhetetlen tápanyagokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, élelmi rostokat és egyéb, a különféle betegségek hatékony megelőzésében komoly szerepet játszó vegyületet tartalmaznak. A széleskörű tájékoztatás ellenére azonban a magyar lakosság körülbelül negyven-ötven százaléka nem eszik kellő mennyiségű gyümölcsöt: az egészséges táplálkozással kapcsolatos legfrissebb ajánlások szerint naponta háromszori elosztásban, minimum fél kilogramm, vagy ennél több gyümölcs fogyasztása lenne javasolt. Szervezetünk nem tudja hosszabb időn keresztül tárolni a gyümölcsök és a gyümölcslevek értékes tápanyagait, a változatos kínálatból történő rendszeres, nagyobb mennyiségű fogyasztással azonban hatékonyan erősíthetjük immunrendszerünket, növelve ezzel a szervezet ellenállóképességét.

A gyümölcsök fontosabb tápanyagai

A gyümölcscukrok mellett a különféle étvágynövelő és emésztésjavító szerves savak - citromsav, almasav, borkősav - adják a gyümölcsök kellemes ízét, zamatát, üdítő és frissítő hatását. A gyümölcsök energiatartalma alacsony, 30-60 kcal/100 g (a legmagasabb a szőlőé: 78 kcal/100 g). Fehérjetartalmuk szintén alacsony: a csak gyümölcsből álló étrend hosszabb távú fogyasztása emiatt nem javasolt, hiszen fehérjehiány és az esszenciális tápanyagok hiánya alakulhat ki a szervezetben. A gyümölcs- és a léböjtkúra előnye, hogy nátriumszegény tápanyagbevitelt jelent a szervezet számára, de javasolt, hogy a kúra ideje ne legyen több öt vagy hat egymást követő napnál.

A gyümölcsök gazdag vitamin- és ásványianyag-források: a nyári gyümölcsökben főleg C-vitamin, karotin (az A-vitamin előanyaga) és B-vitaminok, a zsírban oldódó vitaminok közül pedig E-vitamin és K-vitamin található meg nagyobb mennyiségben (E-vitamint tartalmaz például a földieper és a málna, K-vitamint a málna, az eper és az őszibarack). Kálium- és magnéziumtartalmuk különösen jó hatású az érelmeszesedés, a magasvérnyomás és a további, szívet és az érrendszert érintő betegség megelőzésében és kezelésében. A ribizli és a szeder az említett vitaminokon kívül jelentős mennyiségű kálciumot is tartalmaz.

Szintén magas az élelmirost-tartalmuk: elsősorban az úgynevezett pektint tartalmazzák. Ez a vízoldékony rost a bélrendszerben megduzzad, magához köti a káros anyagokat és kórokozókat, például a baktériumokat, a különféle méreg- és salakanyagokat és a koleszterint tartalmazó epesavakat, ezáltal csökkenti a vérszérum kórosan magas koleszterinszintjét (a koleszterinszint hatékony csökkentéséről és a magas koleszterinszinttel kapcsolatos tévhitekről korábbi anyagainkban olvashatnak bővebben: A koleszterinszint csökkentése táplálkozásunkkal, Tévhitek a koleszterinnel kapcsolatban). Gyümölcsfogyasztással megelőzhető a székrekedés, a bélfal kitüremkedéseinek gyulladása (divertikulózis), az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, továbbá az érelmeszesedés és a vastagbéldaganatok kialakulása.


Jó hatással van a szervezet működésére, ha reggel éhgyomorra elfogyasztunk egy pohár gyümölcslevet (az egészséges gyümölcslevekről lásd kapcsolódó cikkünket:Egészséges gyümölcslevek - Milyen üdítőitalt vásároljunk?). Étkezések között édesség helyett inkább gyümölcsöt együnk, emellett a többféle gyümölcsből készített ízletes salátákkal is színesíthetjük étrendünket.

A gyümölcsök szerepe a különféle betegségek megelőzésében és kezelésében

A különböző betegségekben szenvedők is többféle gyümölcs közül választhatnak: a fogyókúrázók mellett a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő túlsúlyos betegek is tarthatnak hetente egy-két alkalommal gyümölcsnapot, melynek során a kisebb energia- és szénhidráttartalmú gyümölcsökből és gyümölcslevekből állítják össze az aznapi étrendet. A gyümölcsök tisztítják a szervezetet, emellett fokozzák a testi és szellemi frissességet; javítják továbbá az anyagcserét, segítik a salakanyagok kiürülését - kímélve ezzel az emésztőrendszert - valamint szépítik a bőrt és a hajat (ez utóbbi hatásuk nagy víztartalmuknak köszönhető). Jótékony hatást fejtenek ki például a köszvényben szenvedők egészségi állapotára, illetve jól alkalmazhatóak a reumatikus és a különféle emésztőszervi betegségek megelőzésében, kezelésében.
Néhány nyári idénygyümölcs táplálkozás-élettani hatása
Ribizli: nagy a C-vitamin tartalma (a legtöbb a feketeribizliben fordul elő), emellett magas az élelmi rost és a szerves sav tartalma. Szénhidráttartalma alacsony. Szerepet játszik a meghűléses betegségek megelőzésében.

Málna: ízletes, finom aromájú gyümölcs. Említésre méltó a C-vitamin-, a biotin- (H-vitamin) és a diétás rost tartalma. Alacsony szénhidráttartalmú, így a cukorbetegek és a fogyókúrázók is nyugodtan fogyaszthatják. Segíti a haj regenerálódását, növeli a bőr puhaságát, ínysorvadásban pedig csökkenti a fogínyvérzést.

Földieper: üdítő, frissítő gyümölcs, jellegzetes ízzel és zamattal, emellett jelentős C-vitamin forrás. A benne lévő cserzőanyagok gyulladásgátló, baktériumölő hatásúak. Tisztítja a bélrendszert, javítja az emésztést és fokozza az anyagcserét. Erősíti az immunrendszert, a csontokat, a hajat és a bőrt. Cukorbetegeknek, fogyókúrázóknak, betegségből lábadozóknak, máj-, vese-, és húgyhólyaggyulladásban szenvedőknek különösen javasolható a megfelelő étrend összeállításához. Allergiára hajlamos gyermekeknél és felnőtteknél túlérzékenységi reakciót válthat ki.

strawberries

Sárgabarack: értékes vitamin és ásványianyag-forrás. Béta-karotin tartalma nélkülözhetetlen a szem ideális működéséhez (a béta-karotin a szervezetben alakul át A-vitaminná), ezen kívül erősíti a hajat és a körmöket. A benne lévő antioxidáns hatású vegyületek (például a flavonoidok és a likopin) közömbösítik a szervezetben felszabaduló káros szabadgyököket, emellett szerepet játszanak a rákos daganatok kialakulásának megelőzésében is.

Őszibarack: üdítő, szomjoltó hatású, nagy víztartalmú gyümölcs, amivel hozzájárulhat a szervezet folyadékháztartásának egyensúlyban tartásához. Kellemes aromáját almasav, citromsav és magas illóolaj-tartalma biztosítja. Élelmi rosttartalma jó hatású a székrekedés és a bélfal túlzott kitüremkedéseinek megelőzésében. A sárgahúsú fajtában több a karotin, ami a szervezetben A-vitaminná átalakulva anitoxidáns, vagyis daganatmegelőző hatású.

Meggy: magas víz és pektintartalmú gyümölcs. Kellemes íze a benne lévő szerves savaknak köszönhető (citromsav, almasav). Értékes vitaminjai és ásványi anyagai mellett a meggyben is megtalálható az anticián nevű anyag, mely a cseresznyénél felsorolt előnyös hatásokkal bír.

cherry smallCseresznye: lédús, kitűnő aromájú, értékes tápanyagokat tartalmazó gyümölcs. Szénhidráttartalma nagy, cukor hozzáadása nélkül is fogyasztható. Anticián nevű növényi festékanyaga segíti a kötőszövet újraképződését, szépíti a külső bőrfelületet, csökkenti a fogínysorvadást és szabályozza a bélműködést (megelőzheti a székrekedés kialakulását).

 

 


Alma: szinte a legszélesebb körben felhasználható gyümölcs. Értékes tápanyagai mellett magas élelmi rosttartalmának köszönhető, hogy a hasmenés és a székrekedés is hatékonyan kezelhető vele.

Áfonya: a hazánkban honos vad fajok - vörös- és feketeáfonya - termését gyűjtik; vízoldékony vitaminjai mellett szerves savakat, cukrot, cseranyagot, antocianinokat (növényi festékanyagok) és pektint is tartalmaz. Gyógynövényként bélhurut ellen használják. Egyik legismertebb elkészítési módja a dzsem, mely vadhúsok mellé tálalható.

Egres: magas a savtartalma, ezért nyersen, csak teljesen érett állapotban ajánlott fogyasztani. C-vitaminban és élelmi rostban gazdag. Kedvező hatású a szív, a máj és a vese működésére, emellett ajánlható a székrekedés megelőzésére. A gyümölcsre érzékenyeknél nagyobb mennyiségű fogyasztása hasmenést okozhat.

Sárgadinnye: zöldségféle, de gyümölcsként fogyasztjuk; értékes karotintartalma mellett jelentős mennyiségű C-vitamin és folsav is található benne. Az apigenin nevű flavonoid gátolja az élelmiszerekben lejátszódó oxidációs folyamatokat, ezáltal rákmegelőző és gyulladáscsökkentő hatású.

melonGörögdinnye: szomjoltó, üdítő és tisztító hatású zöldségféle, ami nagy víztartalmának köszönhető. Energia- és gyümölcscukor-tartalma alacsony, az egészségesek és betegségben szenvedők egyaránt fogyaszthatják. A görögdinnye is tartalmazza az apigenin nevű flavonoidot, így a sárgadinnyéhez hasonlóan a görögdinnye is rákmegelőző, gyulladáscsökkentő hatással bír.

 

Forrás: http://egeszseg.origo.hu/